På de fleste flater spiller margen en viktig rolle. Her plasseres logoen vår og annen informasjon slik at hovedområdet i midten får mest mulig luft. Dette skaper et ryddigere preg og gir mer struktur på flaten.
Logoen skal alltid plasseres langs margen i et av flatens hjørner, med mindre man har avvik fra vanlig komposisjon.
De fleste flatene vi eksisterer på er firkantet. Derfor har man som regel fire valgmuligheter til plassering. Hvilket hjørne man plasserer logoen i, blir avgjort av andre elementer i komposisjonen. Dette gir frihet til å lage organiske oppsett som ikke fremstår statiske.
Om logoen får plass i flere hjørner, kan man følge dette hierarkiet når man avgjør plassering basert på leseretning og best synlighet:
- Venstre øvre hjørne
- Høyre nedre hjørne
- Venstre nedre hjørne
- Høyre øvre hjørne

Sosiale medier
På sosiale medier har man alltid navn og logo synlig over innlegget. Derfor skal man aldri plassere logoen i øvre hjørner på sosiale medier ved bruk.

Plassering langs marg
Når logoen følger øvre marg skal den alltid plasseres slik at toppen på “F” i navnetrekket treffer.
Ved plassering på nedre marg skal bunnen på “F” i navntrekket alltid treffe.

Sentrert logo
På flater hvor logoen har en mer sentral rolle skal den plasseres deretter. Dette gjelder f.eks. på skilt, sluttplakat i kampanjefilmer og visittkort. Plassering i flatens hjørner opphører og vi sentrerer logoen i midten av flatens bredde.
Om den deler flaten med et budskap skal den plasseres etter følgende:
Kort budskap
Logo plasseres ett linjeskift nedenfor budskap.
Lengre budskap
Logo plasseres én x-høyde over nedre marg.

Når logoen står alene skal den alltid plasseres i midten av flatens høyde og bredde.
Ettersom Frende sin logo oppleves litt tyngre på høyre side hvor navnetrekket står, kan det være lurt å flytte logoen et par hakk mot venstre side.
Da oppleves logoen mer sentrert.
